Vuoden 2019 Steelfestin esiintyjistä osa 1: Seigneur Voland, Evil ja Kroda

Tämä on vuoden 2019 Steelfestia käsittelevän laajan neliosaisen artikkelin toinen osa. Lue ensimmäinen osa täältä. 

Seigneur Voland

Seigneur Voland 2000-luvun alkupuolella. Yhtyeestä on hyvin vähän julkisia valokuvia.

Ranskalainen NSBM-yhtye Seigneur Voland tekee viidentoista vuoden tauon jälkeen paluun. Vuonna 1996 perustettu yhtye on tiettävästi toiminut viimeksi vuonna 2004. Yhtyeen ytimen muodostavat Anthony “Xaphan” Mignoni ja “Lenrauth”. Heidän yhteinen uransa alkoi jo 90-luvun puolivälissä, jolloin he muodostivat NSBM-yhtye Funeralin. Melko pian yhtyeen laulaja Mignoni joutui kuitenkin vankilaan. Syytteinä olivat mm. hautakivien kaataminen, rotuvihan lietsominen, ihmisyyden vastaisten rikosten apologisointi ja uhkaukset (Wolves Among the Sheep s.215-217 ). Kesäkuun kahdeksantena vuonna 1996 Mignoni ja hänen tuttavansa myös kaivoivat haudasta 20-vuotiaan naisen ruumiin, mikä lienee osaltaan vaikuttanut tuomioon. Mignonin jouduttua vankilaan (n. 1996-1999), jatkoi Lenrauth musisointia nyt sooloprojektiksi muuttuneessa Funeralissa, jolle hän antoi uuden nimen, Kristallnacht (suom. Kristalliyö). Ymmärtääkseen mistä Seigneur Volandissa on kyse on ensin tarkasteltava sen jäsenten aiempaa yhtyettä Kristallnachtia.

Kristallnacht / Morke -yhteislevyn kansitaidetta vuodelta 1997. Kolmannen valtakunnan SS-joukkojen totenkopf-pääkallo.

Kristallnachtin vuoden 1999 Warspirit-levyn kansitaidetta. Kelttiristi ja NSBM-verkosto The Pagan Frontin logo. Julkaisijoina uusnatsi Hendrik Möbusin NSBM-painotteinen levymerkki Darker Than Black ja saksalainen natsilevymerkki Hate Records.Kataloginumerona symbolinen 088/014.

Natsi-Saksan holokaustin kiihtymistä ennakoivasta vuoden 1938 pogromista nimensä ottanut sooloprojekti keskittyi lyriikoissaan erityisti Kolmannen valtakunnan ihannointiin ja avoimeen antisemitismiin. Poikkeuksen moneen NSBM-genressä tyypilliseen uuspakanuuden ja nationalismin taakse kätkeytyvään yhtyeeseen tekee Kristallnachtin paljaaksi riisuttu ja julistava asenne, jossa natsismia ei edes yritetä peitellä. Lenrauth istuikin vankilassa 3 kuukautta 2000-luvun puolivälissä natsipropagandan levittämisestä ja yhteistyöstä Charlemagne Hammer Skins -natsiskinijärjestön kanssa (Wolves Among the Sheep s. 215-217 ). Tässä ote Kristallnachtin kappaleen “Kristallnacht” raakakäännnöksestä:

Tahto luoda, tahto hallita

Tulen kumoamaan juutalaiset arvot

Vapaus, Veljeys, Tasa-arvo

Tulevat olemaan osa unohdettua historiaa

Polttaen kaikki jäljet vihollisestamme

Ylistäen itseämme ja hävittäen heidän moraalinsa

Olen vannonut uskollisuutta

Ja nyt kaipaan mahtavuutta

Tyypillisen natsipropagandan tavoin lyriikoissa haaveillaan juutalaisten joukkotuhosta ja humanismin “orjamoraalin” arvojen poispyyhkimisestä voiman oikeuden avulla. Vapaus, veljeys ja tasa-arvo ovat suora viittaus Ranskan tasavallan tunnuslauseeseen ja Ranskan suureen vallankumoukseen, jonka katsotaan yleisesti olleen historiallisesti merkittävä humanististen ja liberaalien arvojen edistäjä yhdessä 1848 tapahtuneen helmikuun vallankumouksen kanssa. Vastavalistusta ja elitismiä edustaneet natsit luonnollisesti sekä syyttivät näistä historian edistysaskelista juutalaisten salaliittoa että halusivat mitätöidä näiden tapahtumien historiallisen perinnön ja saavutukset.

Vankilassa Mignoni perusti Seineur Volandin. Lenrauth liittyi yhtyeeseen Mignonin vapauduttua ja lakkautti pian Kristallnachtin. Seigneur Volandin kappaleiden kuvasto on Kristallnachtin ideologista paatosta hienovaraisempaa, mutta siinä on silti helppo nähdä taustalla sama vanha natsiaate ja antisemitismi. Pakkomielteenomaiselta vaikuttava juutalaisviha toistuu lähes kaikissa yhtyeen kappaleissa. Ne noudattavat usein samaa kaavaa: rappion aikakausi on meneillään, juutalaiset ovat vallankahvassa ja ainoa tie ulos tästä alennustilasta on arjalainen vastarinta, joka johtaa kansakunnan takaisin kuviteltuun suuruuden aikaan. Tässä ote kappaleen Dernier bastion blanc (suom. Viimeinen valkoinen linnake) raakakäännöksestä:

Uneksinko siellä missä keltainen tähti ei ole palanut tarpeeksi

tuskan temppeleissä, tulisilla alttareilla

Kun väritön yli-ihminen oli valloittava susi

uneksinko (eläin)lauman poltetuista mustista

ali-ihmisistä

Heidän verensä aseillamme,

en koskaan vuodattanut kyyneltäkään

Ruumiit ja heidän naisensa, niin kuumina liekeissä

Kunniattomien olentojen maailma kiduttaa sieluani

Rappeutunut maa, kuulen vielä

joukkohaudan sinfonian

He rukoilivat, mutta pitikö heidät kaikki ristiinnaulita?

Kuten heidän mennyt kuninkaansa, tuska

heidän loppuun kulutetussa lihassaan

toimesta synkän periksiantamattoman viimeisen valkoisen

linnakkeen

He rukoilivat, mutta raivostunut lauma janosi

puhtautta ja verta

Uneksinko kun he julistivat itsensä “viattomiksi”?

“viattomia”? mutta minä siis olen “lasten tappaja”!

Uneksinko kahdestatoista hävitetystä heimosta

toimesta Saksan Kolmannen Valtakunnan viimeisen valkoisen linnakkeen…

Kappaleen sanoma on tyypillistä holokaustia ihailevaa natsipropagandaa. Siinä juutalaiset ja muut vähemmistöt nähdään “kunniattomina olentoina” ja eläiminä, jotka valloittava ja säälimätön “yli-ihminen” hävittää tieltään tavoitellessaan etnisesti ja moraalisesti puhdasta kansakuntaa. Keltainen tähti ja kaksitoista heimoa ovat suoria viittauksia juutalaisiin.

Seigneur Volandin ja Kristallnachtin lisäksi Mignonilla ja Lenrauthilla on ollut muitakin black metal -yhtyeitä ja projekteja. Mignoni on esimerkiksi vieraillut NSBM-yhtyeissä Pogrom (2002) ja Vouivre (2017). Lenrauth omistaa (nyt jo lakkautetun) NSBM-levymerkin WarSpirit, joka on julkaissut NSBM-yhtyeitä, kuten Capricornus sekä tietysti Kristallnacht ja Seigneur Voland. Lenrauth on myös tehnyt yhteistyötä tässäkin jutussa mainittavan black metal -muusikko Ville “Shatraug” Pystysen yhtyeiden Hornan ja Sargeistin kanssa julkaisemalla näiden kokoelmalevyt vuosina 2004 ja 2005 piskuisen Advesary-levymerkkinsä kautta. Samoin Lenrauth on vieraillut Sargeistin levyllä vuonna 2008.

Mignoni on myös puhunut 666-zinen haastattelussa avoimesti natsi-ideologiastaan:

Seigneur Volandissa aiheet ovat samoja – tapani puhua loistavasta menneisyydestä, antisemitismistä, revisionismista ja sodasta ZOGia [ZOG eli Zionist Occupation Government, salaliittoteoria juutalaisten maailmanvallasta, toim. huom.] vastaan on eloisampi ja symbolisempi.[…] Olen täysin antidemokratian, veren lakien, rodullisten ja etnisten puhdistusten kannalla, ihmissaastan tuhon kannalla; ihailen Adolf Hitlerin tahtoa perustaa uuspakanallinen imperiumi Eurooppaan. Jos pidät näitä aiheita “poliittisina”, niin Seigneur Voland on poliittinen taiteen ja hengen seura. (Wolves Among the Sheep s.217, alkup. 666 #2 1999-2000)

Evil

Evilin kokoonpanoa vuonna 2015.

Vuonna 1994 perustettu Evil on Brasilian tunnetuimpia NSBM-yhtyeitä. Genren yhtyeille tyypillisesti Evil yhdistelee musiikissaan natsismia pakanallisiin myytteihin. Monen brasilialaisen natsibändin tapaan Evil hyödyntää paikallista valkoista rasismia, jossa korkeimmalla hierarkiassa ovat ne, joiden sukujuuret johtavat portugalilaisiin siirtomaaisäntiin (ja siten valkoiseeen Eurooppaan). Alimpana tässä hierarkiassa ovat tietysti alkuperäisasukkaat ja mustien orjien jälkeläiset sekä “sekarotuiset”. Yhtyeen alkupään tuotannossa geneerinen natsikuvasto korostuu huomattavasti, myöhemmin se on ollut hienovaraisempaa yhtyeen pyrkiessä tekemään kosmeettista eroa alkuvuosien räikeään natsi-imagoon. Yksi syy tähän lienee ollut hankaluudet yhtyeen kotimaassa. Vuonna 2001 poliisi teki ratsian laulajan ja perustajajäsenen Luiz Carlos Oliveiran kotiin ja takavarikoi tämän tietokoneen epäillen Oliveiran levittävän väkivaltaista propagandaa Southern Productions -levymerkkinsä kautta. Pontta ratsialle todennäköisesti antoi levymerkin NSBM-julkaisujen lisäksi yhtyeen toisen perustajan ja ex-jäsenen Henrique Velascon yhdessä 17 muun skinin kanssa tekemä homoseksuaalisen miehen murha ja tämän poikakaverin pahoinpitely vuonna 2000. Velasco tuomittiin murhasta kahdeksikymmeneksi vuodeksi vankilaan vuonna 2002 ja hän kuoli vankilassa vuonna 2008.

Kuvitusta Evilin vuoden 2004 kokoelmalevyllä Pagan Fury 1994-1996: “Aryan black metal”.

Evil on tehnyt lukuisia yhteislevytyksiä NSBM-yhtyeiden kanssa. Näitä yhtyeitä ovat esimerkiksi Aryan Blood, S.A.R, Thallium, Moonblood, Bilskinir, Der Sturmer, Nacht Und Nebel ja Dark Fury sekä brasilialainen RAC-klassikko (Rock Against Communism) Locomotiva. Yhtyeen levyjä ovat julkaisseet NSBM-levymerkit, kuten Darker Than Black, Totenkopf Propaganda, Einsatzkommando Productions, suomalaiset Breath of Pestilence ja Werewolf Records sekä tietysti laulajan omat levymerkit Southern Productions ja Hammer of Damnation.

Evil ja Hammer of Damnation olivat (nyt jo kuopatun) The Pagan Frontin jäseniä. Löyhänä verkostona toiminut nettisivu pyrki politisoimaan NSBM- ja black metal -yhteisöä kokoamalla yhteen NSBM-yhtyeitä ja -levymerkkejä sekä kampanjoimalla esim. uusnatsimuusikko Hendrik Möbusin vankilasta vapauttamiseksi 2000-luvun alussa. Laulaja Oliveiran levymerkit ovat (Evilin lisäksi) niinikään julkaisseet NSBM-yhtyeitä, kuten 88, Absurd, Dark Fury, Graveland, Naer Mataron, Hate Forest ja Thunderbolt.

”The Pagan Front: The Hammer of National Socialist Black Metal.”

Evil on usein sisällyttänyt kansitaiteeseensa paitsi varhaiselle NSBM:lle tyypillistä sotaisaa Kolmannen valtakunnan kuvastoa ja natsisymboliikkaa, myös selkeitä poliittisia julistuksia. Tässä ote raakakäännöksestä vuoden 2002 yhteislevyn “Only The War Is Hygiene Of The World” (suom. Vain sota on maailman hygienia) kansivihkosen tekstistä, jossa Evilin kohdalla lukee näin:

Pakanuus palaa eteläisille maille… Aika mahtipontiselle sodalle juutalais-kristillisyyttä vastaan on nyt! Se on muinaisten arvojen, veren, kunnian ja uskollisuuden uudelleensyntymä… Seuraa pakanallisten esi-isiemme ääntä ja taistele!!! Unsere ehre heist treue! SS!

Lause “Meidän kunniamme on uskollisuutemme” on alkuperäisessä tekstissä kirjoitettu muuten englanninkieliseen tekstiin saksaksi (“Unsere ehre heist treue!”), viittauksena Kolmannen valtakunnan SS-joukkojen tunnuslauseeseen “Kunniani on uskollisuuteni”. “Veri ja kunnia” taas viittaa yksinkertaisesti Hitler-jugendin mottoon. Samassa kansivihkosessa yhtyeen jäsen – ilmeisesti Oliveira – poseeraa hakaristipaidassa kelttiristilipun edessä. Lisäksi levyn nimi on sitaatti kuuluisalta italialaiselta fasistirunoilija ja -poliitikko Filippo Tommaso Marinettilta. Nämä ovat tietysti vain pieni otanta ja samanlaisia esimerkkejä löytyy yhtyeen historiasta kasapäin.

Vuoden 2002 yhteislevyn kansitaidetta. Evilin jäsen hakaristipaidassa takanaan kelttiristilippu. Kelttiristi on uusnatsien yleisesti suosima hakaristin korvike.

Evil aloitti keikkailun vasta vuonna 2012 ja on esiintynyt harvakseltaan. Yhtye soitti italialaisella, liki tuhannen kävijän Hot Shower -natsimusiikkifestivaalilla 21.3.2015.

Hot Shower -festivaalin juliste vuodelta 2015. Esiintymässä Evilin lisäksi mm. Kreikan tunnetuin NSBM-yhtye Der Sturmer ja saksalainen pitkän linjan NSBM-yhtye Nordglanz.

Oliveiralla on Evilin ja useiden muiden black metal -bändien lisäksi yhden miehen NSBM-yhtye Command (ent. Resistencia 88). Oliveira perusti yhtyeen vuonna 1994 (eli samana vuonna kuin Evil) ja se on yhä aktiivinen. Yhtyeen kappaleet nimineen ovat suoraviivaista natsikuvastoa: Southern National-Socialist, A Call of Blood, Kulturkampf Kommando…

Commandin Sturmangriff-levyn kansitaidetta vuodelta 2004. Marssivia natsisotilaita ja mainosteksti “7 tracks of raw, harsh National Socialist black metal. Kulturkampf and pagan anger.”

Kroda

Kroda poseeraa fasistisen Ukrainan kapinallisarmeijan lipun edessä. Vasemmalla yhtyeen laulaja ja perustajajäsen Shinkar “Eisenslav” Artem ja oikealla Krodan toinen perustajajäsen Yulian “Vitezgir” Mytsyk, joka lähti bändistä vuonna 2010.

Steelfesteillä toista kertaa esiintyvä ukrainalainen Kroda (Крода) on Euroopan tunnetuimpia NSBM-yhtyeitä. Musiikissaan yhtye on alusta asti yhdistellyt ultranationalismia slaavilaiseen (ja osin norjalaiseen) pakanallisuuteen ja luontomystiikkaan. Vuonna 2003 perustettu yhtye on alusta asti sitkeästi kiistänyt olevansa poliittinen bändi ja väittänyt soittavansa vain “folk pagan metalia”, vaikka kaikki yhtyeen historiassa todistaa päinvastaista. Yhtye soittaa jatkuvasti natsikeikoilla, tekee yhteistyötä äärioikeistolaisten toimijoiden kanssa ja sen jäseniä soittaa natsibändeissä. Oman äärioikeistolaisuutensa kieltämiseen Krodalla on tietysti sama syy kuin muillakin merkittävillä NSBM-yhtyeillä eli halu välttää hankaluuksia lain, antifasistien ja kansalaisyhteiskunnan taholta sekä pelko levymyynnin ja muun musiikkibisneksestä saadun rahan vähenemisestä.

Krodan laulaja Artem “Eisenslav” Shinkar vuonna 2019.

Kroda, ennenkaikkea yhtyeen laulaja ja perustajajäsen Shinkar “Eisenslav” Artem (Шинкар Артем) on antanut erinäisille metallimedioille uransa aikana monia haastatteluja, joissa yhtyeen ja sen jäsenten natsi-ideologia tulee selkeästi ilmi. Tässä otteita Artemin Ruhrmetal-verkkosivulle 15.6.2006 antaman haastattelun raakakäännöksestä:

Haastattelija: Internetin alustoilla on uudestaan ja uudestaan keskusteltu siitä, tekeekö KRODA NSBM:ää (kansallissosialistinen black metal). Mitkä ovat KRODAN todelliset poliittiset näkemykset? Monet ihmiset kuuntelevat musiikkianne ja todella pitävät kappaleistanne, mutta tuntevat epävarmuutta huhujen johdosta.

Shinkar Artem: Krodan tyylistä puhuttaessa – tämä ei ole NSBM:ää. Ihmiset määrittelevät meidät aivan oikein folk pagan metaliksi. Sen lisäksi me emme laula politiikasta, vaan käytämme täysin muita aiheita [toim. korostus]: traditionalismia, kulttuuria, luontoa…

En kiellä sitä tosiasiaa että meillä on joka tapauksessa poliittisia näkemyksiä, mutta tämä ei ole Krodan musiikillinen aspekti. Voin vain lisätä että molemmat meistä [Krodan jäsenistä] tunnemme vastenmielisyyttä kun katsomme tämän päivän poliittista tilannetta, sillä se näyttää jonkinlaiselta showlta.

Kroda ei ole vain musiikkia. Se on Isänmaamme Luonto, täynnä usvien ja soiden koruttomuutta, jokien ja putoavien lehtien kuiskauksia, kyllästettynä talven lumimyrskyillä ja ukkosen jyrinällä. Se on kaatosateiden maahan huuhtomaa palaneiden kirkkojen tuhkaa. Se on kaikuja Muinaisista Taisteluista Kotimaamme ja Veremme puolesta. Se on miekkojen hankausta, taistelukirveiden kalsketta ja nuolien suhinaa, joka murskaa ja pyyhkii pois kaiken vihamielisen Meidän Mailtamme. Se on Arjalaisten Soturien Allfadrin [toim. huom. viittaa Odiniin isänä] taisteluhuudon kaiku ja Arjalaisen Arkkityypin Susimaisen Luonnon raivoisa karjunta. Se on meidän näkemyksemme koko Universumista.

Shinkar “Eisenslav” Artem poseeraa hakaristipaidassa.

Mortem-verkkosivun haastattelussa vuonna 2006 Artem avaa näkemyksiään “rodusta”, Euroopan ja Ukrainan rappiosta, valkoisesta kansanmurhasta, NSBM-verkosto The Pagan Frontista sekä juutalaisten salaliitosta. Tässä otteita raakakäännöksestä:

Haastattelija: Mitä The Pagan Front symboloi sinulle? Mitä visioita sinulla on sen tulevaisuudesta? Ja miten tuet The Pagan Frontia?

Shinkar Artem: The PAGAN FRONT – Hammer of NS Underground of Aryan Heathen Blood! Minulla ei ole muuta sanottavaa.

H: Väität olevasi erittäin kova nationalisti. Ultranationalismista puhuttaessa katsotko ylöspäin kuolleeseen Kolmanteen valtakuntaan vai noudatatko ajatusta slaavilaisesta yhtenäisyydestä. Mikä on mielipiteesi tämän päivä slaavilaisista uusnatseista, jotka häpeilemättä nuolevat saksalaisten persettä ja ovat valmiita tekemään mitä tahansa vaihtaakseen verensä?

SA: Sanon näin: Ensinnäkin, me olemme kaikki arjalaisia, seuraavaksi – me olemme slaaveja, ja sitten – me olemme ukrainalaisia. Ymmärrätkö merkityksen? Juuret ovat kaikista tärkein asia! Muu on vain kulttuurisia eroja. Tästä “veren vaihtamisesta”… Ehkä ymmärsin sinut väärin. En ymmärrä – miksi? Meillähän on joka tapauksessa sama veri!

H: Uskotko ajatukseen “juutalaisten salaliitosta”? Uskotko globaaliin juutalaisten salaliittoon ja heidän loisimiseensa “vahvojen” kustannuksella?

SA: Vaikuttaa siltä että vain ne jotka katsovat liikaa televisiota eivät kykene näkemään sitä! Se on ilmiselvää jopa sokealle!

Ylläolevista haastatteluista käy selkeästi ilmi Artemin rotuteorioita, antisemitismiä, (uus)pakanuutta ja ultranationalismia sekoittava maailmankuva. Artem kauhoo samaa sameavetistä kuraa väittäessään tietävänsä kuka “rappiosta” korjaa taloudellisen hyödyn. Antisemitististen salaliittoteorioiden tarkoitus on osoittaa tälle kansalliselle “rappiolle” syyllinen juutalaisista.

Samalla Artemin ulostulot ovat malliesimerkki siitä miten black metal -alakulttuurin äärioikeistolaiset toimijat voivat samalla väittää sekä olevansa täysin politiikan ulkopuolella (tai yläpuolella), että esittää äärimmäisen poliittisia äärioikeistolaisia näkökantoja ilman tarvetta puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Yhtyeen poliittisuuttaan koskevien selittelyjen tarkoitus on sumuttaa ihmisiä asettumalla “neutraaliin”, ja siten legitimoida äärioikeistolaisia näkemyksiä eräänlaisina “vaihtoehtoisina faktoina”.

Ukrainalaisen NSBM-festivaali Asgardsrei Festin juliste vuodelta 2016. Krodan lisäksi esiintymässä Euroopan tunnetuimpiin lukeutuvat NSBM-yhtyeet M8l8th, Peste Noire, Nokturnal Mortum ja vähemmän tunnettu valkovenäläinen NSBM-yhtye Wehrwolf.

Vuoden 2016 Asgardsrei Festin poliittisen ohjelman antia. Luennoimassa muun muassa Ukrainan National Corpsin sihteeri ja ukrainalaisen uusfasistisen Azov-liikkeen kansainvälinen keulakuva Olena Semenyaka.

Krodan natsiyhteydet eivät jää vain laulajan ulostuloihin. Yhtye on uransa aikana soittanut lukuisilla eurooppalaisilla natsikeikoilla yhdessä muiden NSBM-yhtyeiden kanssa. Viimeaikojen keikoista merkittävimpiä ovat olleet Euroopan suurin NSBM-tapahtuma Asgardsrei Fest Kiovassa 18.12.2016 ja Ranskan Call of Terror 3.2.2018. Kroda esiintyy myös Tsekissä järjestettävällä, NSBM-painotteisella Eternal Hate -festivaalilla 13.7.2019.

Krodan keikat ovat usein kohdanneet vastustusta. Tunnetuin tapaus on Krodan Puola-Saksa-Itävalta-kiertue, jolloin Varsovan keikan jälkeen 25.6.2009 antifasistit hyökkäsivät yhtyeen kimppuun, pahoinpitelivät yhtyeen jäsenet sekä hajottivat näiden kiertuepakun ja soittimet. Krodan reaktio tähän oli julkaista pitkä ja melko laajalle levinnyt kirjoitus,jossa kiistettiin yhtyeen poliittiinen ulottuvuus ja peloteltiin metalliyhteisöä antifasistien summittaisella terrorilla, pyrkien näin luomaan vastakkainasettelua antifasistien ja tavalllisten metallistien välille. Krodasta on aikojen saatossa kirjoitettu paljon eurooppalaisten, esimerkiksi saksalaisten ja ranskalaisten antifasistien verkkosivuilla.

Krodan levyjä ovat julkaisseet NSBM-levymerkit, kuten Stellar Winter ja Ancient Nation Productions. Kroda on levyttänyt cover-kappaleita natsibändeiltä, kuten Absurd, Honor, Temnozor, Nokturnal Mortum ja Sokura Peruna, sekä tehnyt yhteislevyn NSBM-yhtye Velimorin kanssa. Krodan lisäksi yhtyeen jäsenet soittavat tai ovat soittaneet myös muissa äärioikeistolaisissa yhtyeissä. Aloittaessaan keikkailun vuonna 2007 Kroda värväsi live-kokoonpanoonsa kaksi jäsentä antisemitistisestä ja ultranationalistisesta ukrainalaisesta black metal -yhtye Ruinasta. Toinen yhtyeen jäsen Sergiy “Sergfil” Filyak (Сергій Філяк) toimii yhä Krodan live-kitaristina. Krodassa vuodesta 2014 rumpuja soittanut Artur “Rungvar” Didora (Артур Дідора) toimii rumpalina myös ukrainalaisessa NSBM-yhtye M8l8thissa, jolla on yhteyksiä puolisotilaalliseen uusfasistiseen Azov-liikkeeseen. Krodan Artem on soittanut 2000-luvun alussa suoraviivaisissa NSBM-yhtyeissä Protest ja Ljut (Лють).

Shinkar “Eisenslav” Artem (oik.) tekee natsitervehdyksen NSBM-yhtye Ljutin promokuvassa.

Sellaiset kappaleet Ljutinilta kuin Kosher Nightmare (suom. kosher-painajainen) käsittelevät holokaustin kieltävää salaliittoteoriaa ja ilmaisevat Krodan laulaja Artemin natsismia.

Lisää aiheesta:

Katso myös:

Posted in Uutiset Tagged with: , , , , , , , , , , ,